Rett i ryggen!

  • Gå tilbake

Eller kanskje er det mer fristende å si «Redd ryggen»!
Visste du at rundt 80 prosent av nordmenn får ryggproblemer i løpet av livet?
Lærerne på Axelsons Body Work School er enige om at vår stillesittende livsstil bidrar til det høye tallet.

Av Marit Gaare Laache

I jobben som massasjeterapeut, soneterapeut, yogalærer og rosenterapeut møter de ofte mennesker som sliter med rygg-, nakke og skulderproblemer. Dette fører til en jevn etterspørsel etter behandlingene de tilbyr, men de er mer opptatt av forebygging, og hva vi mennesker selv kan gjøre for å ta vare på ryggen og helsa vår. Ryggraden gir kroppen vår støtte og struktur, samtidig som den gir fleksibilitet og muligheten til å bevege oss fritt. Uten den kan vi ikke stå opp, eller holde opp kroppen. Den beskytter ryggmargen – en søyle av nerver som er forbundet med hjernen og resten av kroppen, og som gjør at organer kan fungere. Ny forskning viser at muskler som holder ryggen oppe, «slår seg av» om de ikke brukes regelmessig. Så det er all grunn til å passe på ryggen, for den som vil leve et aktivt og godt liv. 

– Kroppen vår er egentlig ikke designet for å sitte, men for å være i aktivitet, eller ligge, sier lærer og massasjeterapeut Kristian Ørud, som i jobben sin ser at stadig flere sliter med muskel- og skjelettplager i rygg og nakke. Bevegelse skaper sirkulasjon i kroppen, fører næring ut til cellene og hjelper den å kvitte seg med avfallsstoffer.

– Det eneste kroppen trenger ved siden av næring og oksygen, er sirkulasjon som gjør at den klarer å vedlikeholde seg selv. 

Når sirkulasjonen minker, øker plagene. Sirkulasjon bidrar til cellefornyelse. Selv det å få massasje vil sette i gang en prosess i kroppen, og du vil faktisk raskt se resultatet på huden. Kristian forteller at mennesker som sitter mye i ro, reagerer saktere på behandling enn mennesker som er i god fysisk form. I jobben sin hører han mange unnskyldninger for å la være å trene, men mener at det er nytteløst med behandling, hvis man ikke også legger inn en innsats for å forebygge. 

– Har du tid til å se på TV, har du tid til å trene! 20 minutter annenhver dag, kan være en god start.

Holder du ut de første fire ukene, har du laget deg nye, gode vaner, oppfordrer han.

«Kast ut sofaen»

Yogalærer og rosenterapeut Guri, er helt enig med massasjeterapeut Kristian, som forteller at han faktisk har kvittet seg med egen sofa. 

– Stillesitting fører til at muskelen blir kortere, og at muskulaturen spenner seg når vi reiser oss. Sitt på gulvet, og støtt deg opp med puter, er oppfordringen fra begge. 

Guri demonstrerer hvordan mennesker i India, yogaens hjemland, er vant med å sitte på gulvet allerede fra de er små, og derfor har mer fleksible hofter enn oss i den vestlige verden. 

Som yogalærer er hun opptatt av hvor viktig det er at vi bærer skjelettet på en mest mulig hensiktsmessig måte.

– Gjennom livet legger vi oss til så mange uvaner. Vi henger på den ene hoften mens vi pusser tennene, står ofte med svai i ryggen og med heiste skuldre. Det gir en

feilbelastning i skjelettet, som forplanter seg fra skuldre, nakke, rygg, ned i hofter og knær. Yoga handler i stor grad om å utføre øvelser på en slik måte at vi skåner kroppen mest mulig, og når øvelsene utføres med vekt på pusten, legger vi til rette for at diafragma får gjøre jobben sin på en god måte. Hvis ikke vil isteden muskler rundt brystet aktiveres med resultat i høye skuldre, stiv nakke og smerter i ryggen. Guri forteller at hun som rosenterapeut og yogalærer ser at mange bærer på spenninger i kroppen, og at dette etter hvert vil gi «vondter» i kroppen.

– Yoga styrker muskulatur, åpner bindevev og roer ned sinnet. Sett av litt tid hver dag til å gjøre noen stretchøvelser, og beveg deg i takt med pusten – det roer ned hele kroppen og skuldrene senkes, er Guris råd.

Stress

Massasjeterapeut, osteopat og anatomilærer ved Axelsons, Magnus Hag-Algotsson er langt over gjennomsnittet opptatt av hvordan kroppen vår fungerer, og gjennom jobben sin ser han daglig resultatet av en hektisk livsstil.

– Vi har så mye stress i hverdagen vår, og når vi endelig skal slappe av så gjør vi det foran en liten eller stor skjerm med flimrende lys. Dette gjør at vi aldri slapper ordentlig av, og konstant spenning forkorter muskulaturen mellom skulderbladene og trykker kroppen sammen. Det at vi er i beredskap så mye av tiden setter seg i kroppen, oftest i rygg- og nakkeområdet. Når vi stresser slår hjertet litt fortere, blodtrykket øker, muskulaturen strammer seg og pusten flytter seg opp fra diafragma. Resultatet er hodepine, spent nakkemuskulatur og en rygg som gir uttrykk for misnøye.

Refleksolog og soneterapeut Nils P. Leidal, underviser hos Axelsons i tillegg til å drive sin egen praksis. Han føler seg hjemme i Axelsons helhetlige helsefokus, og med kompetanse innen Rosenterapi, heller han mot en behandlingsmetode som tar utgangspunkt i at sykdomsbildet er sammensatt.

– Mange oppsøker meg for ulike fysiske helseplager, gjerne i rygg og nakke, men det jeg ofte ser er at kroniske spenninger i kroppen ofte skyldes fortrengte emosjoner. I tillegg er han opptatt av hva elektromagnetisk stråling via mobil, PC, høyspentledninger og mobilmaster gjør med oss, og hvilke subtile mekanismer de påvirker helt ned på cellenivå. Og ikke minst at mye av maten vi spiser i dag, inneholder for lite mineraler og sporstoffer og dermed gir for lite mikronæring og dårlig ernæringsmessig opptak i tarmen. Dette er fundamentet for gode livsprosesser.

– Som soneterapeut er jeg trent opp til å behandle soner i kroppens refleksologisystemer. Hender og føtter er det vanligste, men også øresonesystemet. For eksempel er hele kroppen representert i mikrosystemet i fotsonene. Nils er enig i at kroppen vår er skapt for bevegelse, men også for fysisk stimulans i hender og føtter.

– Fra naturens side er vi primater, bygget for et annet type liv og skapt for å klatre i trær. I dag går vi med gummisåler under fotsålene, slik at fotsonene våre sjelden blir stimulert. Når vi trener gjør vi det gjerne på et treningsstudio hvor apparatene har myke håndtak. Og sonene i håndflaten blir ikke heller stimulert av å taste på en mobil, eller av å jobbe foran en skjerm med en mus i hånden.

 

Les mer



Ta en utdannelse hvor du lærer å se hele mennesket!

  På massørutdannelsen lærer du ikke bare massasjeteknikk fra a-å, det legges

Ro i kropp og sinn med Yin Yoga

Den rolige yogaformen Yin Yoga baserer seg på de taoistiske konseptene yin

Soneterapi – skånsomt for terapeuten, effektivt for klienten

På Axelsons Soneterapiutdannelse lærer du deg en av verdens eldste behandlingsformer, et

axelsons.no bruker innholdskapsler (cookies) for statistikk     Webutvikling

Laster ..