
Axelsons etiske regler
Elever/terapeuter på Axelsons Institute har via sin utdannelse og som representant for Axelsons Institute, forpliktet seg til å følge de etiske regler som beskrives her, og som er i samsvar med bransjens etiske regler.
Eleven og klientenes integritet
- Eleven/terapeuten har en yrkesmessig relasjon til klienten
- Eleven/terapeuten oppfatter, forstår og respekterer klientens behov for integritet.
- Eleven/terapeuten benytter ikke klienter for å tilgodese egne behov.
- Eleven/terapeuten skal ikke gi klientene særbehandling i forhold til deres samfunsstilling, livssyn, etniske bakgrunn, kjønn eller seksuelle legning.
- Eleven/terapeuten har taushetsplikt og respekterer tilliten.
Eleven/terapeuten og behandlingene
- Eleven/terapeuten er seg sitt ansvar bevisst i sitt arbeid med klientene.
- Eleven/terapeuten arbeider alltid for klientenes helse og velvære.
- Eleven/terapeuten utøver kun de behandlingsformer som eleven/terapeuten er utdannet innen.
- Eleven/terapeuten anbefaler annen behandling når klientene har slikt behov.
- Eleven/terapeuten gjennomfører kun relevante undersøkelser.
- Eleven/terapeuten gir ikke behandling som klienten ikke trenger eller vil ha.
Eleven/terapeuten og samfunnet
- Eleven/terapeuten uttaler seg ikke nedsettende om andre terapeuter.
- Eleven/terapeuter med eget selskap følger god forretningsskikk.
- Eleven/terapeutens markedsføring utføres saklig og korrekt.
- Eleven har ikke anledning til å utgi seg for å være ferdig utdannet terapeut før utdannelsen i sin helhet er gjennomført og godkjent av Axelsons Institute.
- Eleven er seg bevisst at han/hun representerer Axelsons Institute i løpet av sin utdannelsestid og følger ovenstående etiske regler.